Sezona 2024

Sezona 2024

Před sezonou jsme s Petrem a celým týmem měli logicky vyšší ambice než před rokem. Bylo nám sice jasné, že konkurence s novými auty zrychlí, nicméně my jsme přes zimu také nechrápali.  Hlavně upgrade podvozku od Roman Kresty nám dával příslib se posunout i přes stávající techniku a hlavně z ní vytěžit maximum. Vstupní test na Vyškově ukázal, že jdeme správným směrem, jakmile jsem se naučil jet po zimě rovně, začal jsem postupně zrychlovat a na konci se cítil opravdu dobře. Hlavní příprava na velký mistrák byla sprintová Valaška, kde se krom Ášína sešla komplet špička.

Valašská rally – P6

Začali jsme rozumně, ztráta na čelo ale byla relativně velká. Čekal jsem, že budu blíže.  Zvláště na Bystřičce, která se sice letos jela jinak, ale už ji dobře znám. Odjeli jsme sice solidní závod a krom pár problémů s pop-off ventilem nám to vcelku sedlo. Chvílemi jsem jel naplno, přesto jsem se nedostal pod ztrátu sekundy na kilometr jako tomu bylo na podzimním Pačejově. Ale jak říká Petr, rally není jen sprint o sekundy, ale komplexní disciplína.

Rally Šumava

Soutěž skončila smutně, netřeba se k tomu extra vracet. Podmínky byly nesmírně náročné. Celý pátek jsem strávil sháněním adekvátních pneu, které by nám dodaly jistotu pro případ sněhu. Nakonec nám jednu sadu “montecarlových pirellek” prodal Raimund Baumschlager. Cestou na první RZ se mi však gumy nepodařilo otevřít (strhnout vrchní šlupku), nebyl moc prostor a nebyl jsem dost důrazný. Za celou kariéru se mi asi ještě nejelo hůře. Chvílemi jsem koukal do zrcátek, zda mě nedojíždí cyklisti. Ve 3 stupních a totálně bez gripu. Druhá a třetí RZ už ale stála za to a před ukončením soutěže už jsme byli na solidním 8.místě postupovali dopředu. Zvlášť trojka už mi chutnala a chytli jsme se.

Rallysprint Kopná – DNF

Kopnou jezdíme tradičně jako přípravu na další podniky mistráku. Část týmu je doma a soutěž je relativně podobná Krumlovu. Chtěli jsme zkusit dlouhou skříň (převod) a pár změn v nastavení. První 3 zkoušky jsme rozjeli solidně. Nebyli jsme daleko za třetím Kostkou a postupně jsme chtěli zabrat. Bohužel cestou na první servis nás zastavila fatální závada motoru. Už v neděli odpoledne Petr s bratrem Pavlem motor naložili a vezli do Budějovic k Albimu na generálku, protože druhý závod mistráku byl už za dva týdny.

Rally Krumlov – 8.místo

Před závody jsme museli stihnout motor v Budějovících namontovat a zajet. Nic ideálního, ale kluci to zvládli skvěle a v pátek odpoledne jsme mohli začít na Krumlově. I letos byly podmínky nestálé a první etapa v noci je každoročně zrádná (jak jsem se obstojně přesvědčil hned první rok, kdy jsme se váleli v lese). Začali jsme dobře, jeli plánované tempo a před poslední noční zkouškou na Jánu jsme drželi 6.místo. Bohužel na Jánu jsem v rychlém úseku najel špatně do katu a ten nás poslal trochu ven. Časová ztráta nebyla v tu chvíli dramatická, ale flow nám trochu vypadlo.
Druhou etapu jsme začínali s malou ztrátou na Březíka a Taxise, ale s náskokem 40s na naše hlavní soupeře. Snažili jsme se jet, ale když jsme na Malontech dostali od Alberta 17s, nemělo smysl se dále hnát. V mistráku se díky ukončení Šumavy neškrtal nejhorší výsledek, a tak bylo potřeba jet hlavou. Dojeli jsme v klidu pro body za 6.místo v mistráku, což bylo vzhledem ke konkurenci uspokojivé.

Rally Hustopeče 5.místo

Nejpovedenější soutěží mistráku byla vinařská soutěž v Hustopečích. Od začátku nám to vcelku šlo, i když já chtěl jet blíže špici. Až na pár probrzdění v přílišné snaze o plné tempo se nám velké chyby vyhnuly a dojeli jsme si pro perfektní páté místo. Na více nebylo… Těšil nás čtvrtý čas na Boleradicích a také dobré mezičasy na šotolinových úsecích, na který jsem se letos cítil skvěle a tahal.

Bohemia Rally – 10.místo

Na domácí závod jsem se samo sebou těšil. Zároveň účast téměř kompletní domácí špičky mi dopředu avizovala, že pokud chceme uspět výsledkově, musí vše sednout na maximum. Měli jsme v týdnu před soutěží úmrtí v rodině, domácí prostředí mi pak v noci z pátka na sobotu zkomplikovali nespící nemocné děti.  To jsou myslím dobré výmluvy, proč jsme byli až desátí..) Skutečnost ale byla taková, že jsme na většině vložek nestíhali tempo soupeřů a krom pár výjimek, kdy bylo polosucho (a Sosnové), tak mi něco v rychlosti chybělo a bylo to místy ode mě moc křečovité. Při zpětném ohlédnutí si nemírně vážím domácí podpory – frajery s dýmovnicemi a transparenty Alois, to člověk nevidí každý víkend.

Barum Rally – 14.místo

Třetí Barumka, konečně solidní znalost tratí, dobrý test a hlavně díky Petrově úsilí nasazení v evropském poli tzn. lepší pozice na startu. Už na páteční městské zkoušce jsem ale opět přepálil několik brzdných bodů a jednou se musel otáčet. Opět přemíra snahy, která nás připravila o dobrý start a umístění. I tady se ukázalo, jak důležité je dobře začít. Tempo v sobotní etapě nebylo špatné, pohybovali jsme se kolem 15.místa a nejbližší soupeře z mistráku poráželi. Bohužel na Kateřenicích další chyba. „Překvapivě“ opět na brzdách, tentokrát na známém místě, kde loni šli ven i jiní. Ztráta malá, ale momentum najednou nebylo. Na nejtěžší zkoušce na Bunči, která byla teoreticky skutečně ozbodobou soutěže, se mi jelo relativně dobře, i když do zatáček nebylo nikde vidět a všude bylo šíleně vytaháno. Odstup na prvního nemělo smysl řešit, protože čelo jelo na zcela jiné trati. To nejdůležitější pro nás se ale odehrálo za cílem, kde jsem si chybou v rozpise a vytahanému bordelu  vytvořil výstavní krizovku a pouze se štěstím jsme neskončili jako Kuba Jírovec. Odpoledne jsem se opět chytil na druhých Rajnochovicích, kde jsme jeli 2 mokré a 2 suché gumy a povedlo se nám i přes bezpečné tempo zajet šestý čas. To nám vlilo krev do žil. Na nedělní etapu navíc ještě sprchlo a já se s vodou kamarádím, zvlášť na mokrém Michelinu. Hned první Semetín jsem ale udělal další chybu, na jednom skoku byl rychlejší a šli jsme ven. Se štěstím jsme nepobili fotografy (sorry Ondro a kluci) a jako bonus nic netrefili a jeli hned dál. Škoda, mohl z toho být odhadem tak desátý čas, ale na druhé straně i rozbité auto. Pak už byla soutěž jen o dojetí, další error jsem udělat nechtěl a body za sedmé místo v MČR byly důležité.

Rally Pačejov – 8.místo

Loňský Pačejov nám skvěle vyšel. Sice jsme prohráli s Věrošem souboj o třetí místo, ale oba jsme jeli naplno a časy nám padaly na hranici ztráty 0,5 s/km. Letos jsem si také věřil a aby to bylo ještě o fous lepší, sáhnul jsem na shakedownu do nastavení. Tam se to jevily tvrdší pružiny dobře, nicméně v první sekci se ukázal opak. Začali jsme nedobře a i když jsem se postupně vrátil v setupu zpět, už jsem se zcela nechytil. Nebyla to moje soutěž. Pár časů tam padlo solidních, ale daleko za mým očekáváním. V průběhu jsme bojovali s Honzou Černým ve stejném autě a nejednou byli rychlejší, ale celková osmička nebyla důvodem k kdovíjaké spokojenosti.

Celkové MČR – 7.místo

Nakonec nám o 0,5 bodu uteklo šesté místo. To si super výkony vyjel Verouš Cvrček, kterého jsme v druhé polovině sezony stíhali jen málokdy. Chtěl jsem letos zkrátit ztrátu na čelo a nemít tolik hluchých momentů, kdy jsme v minulých sezonách dostávali oblož. To první se až tak nepovedlo, to druhé ano.

Pokud jste se dobrali až sem, tak cením a děkuji za podporu. Nyní zimní full attack, abychom se mohli kochat starty v mistráku i příští rok.

https://www.ewrc-results.com/profile/287577-ales-jirasek/